BİZ SİZİ ARAYALIM

Detaylı bilgi almak ve randevu oluşturmak için formu doldurun, biz sizi arayalım.

Yas Reaksiyonları

Yas tutmanın doğru ya da yanlış yolu yoktur, ancak yas tutma süreciyle başa çıkmanın sağlıklı yolları vardır. Keder kayba verilen doğal bir tepkidir. Bireyin sevdiği birini kaybettiğinde yaşadığı duygusal acıdır. Şok, öfke, güvensizlik, suçluluk ve derin üzüntüye kadar her türlü zor ve beklenmedik duyguyla karşılaşabilir. Üzüntü kişinin fiziksel sağlığınızı da bozabilir; bu durum da kişinin uyku düzenini, beslenmesini ya da sağlıklı karar vermesini zorlaştırabilir. Bunlar kayba karşı verilen normal tepkilerdir ve kayıp ne kadar önemli olursa kişinin üzüntüsü de o kadar yoğun olur.

Yas tutmak çok kişisel bir deneyimdir ve doğru ya da yanlış bir yolu yoktur. Kişinin nasıl yas tuttuğu kişiliğine, yaşam deneyimine, inançlarına ve kaybın onun için ne kadar önemli olduğu gibi birçok faktöre bağlı olarak değişiklik gösterir. Yas tutma süreci kaçınılmaz olarak zaman almaktadır, iyileşme yavaş yavaş gerçekleşir. Zorlanması veya acele edilmesi mümkün değildir. Bazı insanlar haftalar veya aylar içinde daha iyi hissetmeye başlarken diğerleri için yas süreci yıl sürebilmektedir. Bireyin yas deneyimi ne olursa olsun kendine karşı sabırlı olması ve sürecin doğal olarak yaşanmasına izin vermesi önemlidir.

Yasın Duygusal Belirtileri

Kayıptan hemen sonra birey için olanları kabul etmek zor olabilir. Uyuşmuş hissedebilir, kaybın gerçekten olduğuna inanmakta zorluk çekebilir hatta gerçeği inkar edebilir. Derin hüzün muhtemelen en evrensel olarak yaşanan keder belirtisidir. Kişi boşlukta hissetme, umutsuzluk, özlem ya da derin yalnızlık duygularına sahip olabilir. Ayrıca çok ağlayabilir veya duygusal olarak dengesiz hissedebilir.

Yas sürecinde kişi yaptığı ya da yapmadığı şeyler için pişman olabilir veya kendini suçlu hissedebilir. Ayrıca uzun ve zor bir süreçten sonra yaşamını kaybettiğinde kişi rahatlamış hissettiği için kendini kötü hissedebilir. Kayıp sonrası yapabileceği bir şey olmasa bile ölümü engelleyemediğinden dolayı kendini suçlayabilir.

Ölüm kimsenin hatası olmasa bile kişi kırgın ve kızgın hissedebilir. Sevdiği birini kaybettiği için kendine, doktorlara ve hatta kendinize öfkeli olabilir. Adaletsizlik duygusuyla birini suçlama ihtiyacı hissedebilir.

Bunların yanında önemli bir kayıp birçok endişe ve korkuyu tetikleyebilir. Endişeli, çaresiz veya güvensiz hissedebilir hatta panik atak yaşayabilir. Kayıptan sonra kişinin kendi ölümünü düşünmesi, o kişi olmadan hayata bakmanın zorluğu ya da tek başına almak zorunda kaldığı sorumluluklar korkularını tetikleyebilir.

Yasın Fiziksel Belirtileri

Yası genellikle duygusal bir süreç olarak düşünürüz ancak yoğun üzüntü yorgunluk, mide bulantısı, düşük bağışıklık, kilo kaybı ya da kilo alımı, açıklanamayan ağrılar, uyku düzeninde değişiklikler, yüksek seslere karşı artan hassasiyet, kontrasyonu sürdürmede zorluk, nefes darlığı, fazla ağlamaktan kaynaklı ağız veya cilt kuruluğu ve iştahta değişiklik sayılabilir.

Yas Süreciyle Nasıl Başa Çıkılır?

Yas sürecini yaşamak yaşamın kaçınılmaz bir parçası olsa da bu süreci sağlıklı bir şekilde atlatmak ve yaşamına devam etmek için kişiyi rahatlatacak yollar mevcuttur. Acıyı ve hüznü kabul etmek, yasın birçok farklı ve beklenmedik duyguyu tetikleyebileceğini kabul etmek, yas sürecinin kişinin kendisine özgü olacağını anlamak, insanlardan destek almak, fiziksel açıdan kendini desteklemeye çalışmak, yas ve depresyon arasındaki farkı tanımak bu yollar arasında sayılabilir.

Ne Yapmalıyım?

Umut et, çünkü yaşamında yeni bir anlam bulabilirsin. Bir gecede olmayacak, bu yüzden kendini zorlama. Yas süreci bireyin ölen kişiyle olan ilişkisine bağlı olarak değişiklik gösterecektir. Bu süreç birkaç ay veya yıl kadar uzun sürebilir. Bu sürecin sonunda bile bazen hala üzgün hissedebilir ve ağlamaya güçlü bir şekilde ihtiyaç duyabilirsiniz. Hazır olduğunuzda ve enerjinizi yeniden yaşama yönlendirebildiğinizde bu sürecin tamamlanacağını bilmeniz daha iyi hissetmenize yardımcı olacaktır.

Top