BİZ SİZİ ARAYALIM

Detaylı bilgi almak ve randevu oluşturmak için formu doldurun, biz sizi arayalım.

Sporcu Beslenmesi

Sporcu beslenmesi sporcunun sağlığını korumak ve performansının devamlılığını sağlamak amacıyla, ilgili enerji ve besin değerlerine sahip beslenme programı uygulanmasıdır. Sporcu beslenmesinde uygulanacak beslenme süreci, sporcunun kişisel özellikleri ve uğraştığı branş neticesinde belirlenmelidir. Sporcu beslenmesi antrenmana hazırlık, antrenman sonrası iyileşme sürecinin hızlandırılması, vücuttaki yağlı ve yağsız kütlede devamlılığın sağlanabilmesi gibi önemli hedefler içerir. Dolayısıyla alanında profesyonel uzmanlarca hazırlanması gerekmektedir.

Sporcunun yaşı, cinsiyeti, fiziksel aktivite şiddeti, beslenme alışkanlıkları ve günlük enerji harcaması gibi parametrelerin tamamı profesyoneller tarafından değerlendirilmeli ve günlük alınması gereken enerji, besin değerleri, sıvı tüketimi net bir şekilde belirlenmelidir. Profesyonel sporcuların spor aktiviteleri yalnızca antrenman ile gerçekleşmez, yaşam tarzının arka planı her branşa göre değişiklik göstermekle birlikte oldukça önemlidir.

Sporcunun İyi Beslenmesi Neden Önemlidir?

Doğru sporcu beslenme süreçlerini takip eden bir sporcunun performansı yüksek kalır ve antrenman verimliliği büyük oranda artış göstererek devamlılık kazanımı getirir. İrade, konsantrasyon gibi konularda da düzenli beslenmenin etkisi oldukça büyüktür. Sağlıklı beslenmenin her insana faydası olan hastalıklardan korunma gibi etkileri sporcuların devamlılığı için oldukça önemlidir. Aynı zamanda sakatlıklardan korunma, dış faktörler neticesinde yaşanan sakatlıklarda da hızlı iyileşme etkileri görülür.

Sporcu Beslenmesi Nasıl Olmalıdır?

Her bireyde olduğu gibi her sporcuda da beslenme programı oluşturulacağı zaman öncelikle detaylı araştırma yapılması gerekmektedir. Sporcunun bazal metabolizma hızı, günlük tüketmesi gereken kalorisi ve günlük tüketmesi gereken besin değeri ihtiyacı, uygulanan antrenman programlarına paralel olarak değerlendirilmeli ve buna uygun sporcu beslenme alışkanlığı oluşturulmalıdır.

Her sporcunun en verimli formu, yaptığı sporu yapabilmesi için sahip olabileceği en avantajlı formu bilmesi gerekmektedir. Daha sonra onun için hem sağlıklı hem de sporu için faydalı olacak bu ideal form için doğru beslenme modelleri uygulanmalı, bu forma ulaşıldığında da bu formu koruyucu beslenme programları uygulanmalıdır.

İdeal kilo, yağlı ve yağsız kütleler her branş için farklılık gösterebilir. Her branşın kendine özgü dinamikleri vardır ve profesyonel sporcuların her biri kendi branşlarında yüksek verimlilik sağlayabilecekleri formları tercih ederler.

İstedikleri forma ulaşma sürecinde definasyon ve bulking gibi süreçler izleyebilen sporcular. Yağ oranı kaybetme ve kilo verme sürecinde definasyon ve kilo alıp kas kütlesi büyütme sürecinde bulking süreçlerini tercih edebilirler. İdeal kiloya ve ideal yağlı-yağsız kütle dengesine ulaşıldığında bunu korumak adına adımlar atılmalıdır. Bu noktada karbonhidrat, protein ve yağ dengesini iyi kurmak gereklidir.

Karbonhidrat sporcular için vazgeçilmezdir çünkü karbonhidrat tüketimiyle büyük oranda enerji elde edilir. Bu enerji neticesinde de sporda verimlilik artar. Ancak mevcut hedefe yönelik, kişinin yaptığı spora ve kişisel özelliklerine göre alması gereken karbonhidrat miktarı dengelenebilir.

Sporcuların doğru kas gelişimi ve kas kütlesini korumaları için proteine de ihtiyaçları vardır ve protein alımı oldukça önemlidir. Yapılacak spora ve cinsiyete göre en az kilo kadar veya kilonun 1.5 katı oranda protein alınması, vücudun ihtiyacı olan yağ miktarının yalnızca faydalı yağlar üzerinden tamamlanması ve geriye kalan kalori açığının karbonhidrat üzerinden tamamlanması olabilecek en faydalı senaryolardan biridir.

Sporcu beslenmesinde önemlilik yalnızca ideal kiloya ulaşmak ve bunu korumak değil, kas gelişimi, dayanıklılık, kondisyon, yağ yakımı gibi faktörler üzerinden de açıklanabilir. Yani sporcu beslenmesi mutlaka kişisel özelliklerin ve uygulanan güncel antrenman programlarının bir potada eritilmesiyle hazırlanmalıdır. Antrenman programındaki değişiklikler enerji ve besin değeri ihtiyacında farklılıklara sebebiyet verebileceği için bu dönemde sporcu beslenmesinde de değişikliklere gidilmelidir.

Elbette sporcuların ideal beslenme rutini vitamin ve mineral yönünden oldukça zengin olmalıdır ve ciddi diyet sürecine giren sporcuların gerektiği takdirde supplement takviyesiyle bu açıkları kapatmaları gerekmektedir. Aynı zamanda sporcu beslenmesindeki en kilit noktalardan biri sıvı tüketimidir. Terleme sürekli olarak yaşandığı için su tüketiminin büyük önemi vardır.

Top