Aralıklı Oruç Diyeti Sağlıklı Mı?

11 Ocak 2021

Aralıklı Oruç Diyeti Sağlıklı Mı?

Kişinin kilo kontrolünü kaybetmesi obezite, diyabet ya da yağlanmanın neden olduğu kalp damar hastalıkları gibi çok sayıda ciddi hastalığa yol açabilir. Yalnızca fiziksel komplikasyonlara değil psikolojik olarak da kişiyi etkileyen yıpratıcı süreçlere sürükleyebilir. Kilo kontrolü bazı durumlarda bireylerin yaşadıkları rahatsızlıkların ardından hayat tarzlarında değişiklik yaparak müdahale ettikleri ve üstesinden geldikleri bir durumdur. Bazı durumlardaysa bilinçlenen bireyler, henüz bir problem yaşamadan kendilerini daha sağlıklı bir hayat yaşamaya motive edebilir. Bazen de kişi ne yaparsa yapsın fazla kilolarından kurtulamamış olabilir. Her üç durumda da süreç boyunca bir uzmandan destek alması kişi için hem motive edici hem de sağlıklı bir karar olacaktır. 


Diyete Nereden Başlamalıyım?


Diyete başlarken kişinin amacı kilo kontrolüyle sağlıklı bir hayata adım atmaktır. Dolayısıyla kendini tanımalı, tükettiği besinlerin değerleri hakkında bilgi sahibi olmalı ve bu kapsamda kendini kontrol edebilmelidir. Bunların yanına düzenli egzersiz programlarıyla sağlıklı bir hayat için doğru ortam sağlanmış demektir. Kişinin sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandıktan ve vücudu ihtiyacı olan kiloya ulaştıktan sonra düzenli egzersiz programına başlaması önerilmektedir. Özel bir sağlık koşulu olmadığı sürece spor olmaksızın beslenme, beslenme olmaksızın da spor eksik kalacaktır. 

Diyete bir uzman eşliğinde başlanması ve vücut yapısına, yağ ve su oranına, metabolizmanın mevcut çalışma şekline göre beslenme programları ve egzersiz planı oluşturulması; hem kişinin bu yolda emin adımlarla ilerleyip daha hızlı yol almasını sağlayacak hem de kendinde gördüğü farklılıklarla motivasyonunu daima yüksek tutmasına olanak tanıyacaktır. 


Aralıklı Oruç Diyeti Nedir?


Aralıklı oruç diyeti son yıllarda oldukça sıklıkla başvurulan bir kilo verme yöntemidir ve yeme içmenin periyodik olarak azaltıldığı bu diyet ve sağlığımız üzerine etkileri oldukça konuşulur hale gelmiştir. Aralıklı oruç diyeti yapan kişi 5 gün boyunca önerilen beslenme programını özgürce uygularken haftanın kalan iki gününde ise günlük aldığı kalori miktarını 500 - 600 kcal düzeyine indirmektedir. Bunun dışında günün 18 saati aç kalıp kalan 6 saatte yemek yeme gibi farklı versiyonları da mevcuttur. 


Aralıklı Oruç Diyeti Sağlıklı Mıdır?

Aralıklı oruç diyeti günümüzde sıklıkla başvurulan bir kilo verme yöntemi olsa da herkes için uygun bir kilo verme yöntemi olmadığının unutulmaması gerekir. Kilo vermeye çalışırken 
sağlıktan ödün verilmemelidir. Yanlış beslenme programları üzerinden hareket edilmesi istenmeyen komplikasyonların görülmesine neden olabilir. Her ne kadar kurtulmaya çalışsak da vücudumuzda barındırdığımız yağ aslında birçok farklı işleve sahiptir. Eklemleri destekler, organların korunmasına ve  vücut ısısının dengede kalmasına  yardımcı olur. Bu nedenle kilo verme sürecinin bir diyetisyen tarafından yönetilmesi oldukça önemlidir. Örneğin kişi 18 yaşından küçükse, yeme bozukluğu varsa, doğurganlıkla ilgili sorunlar yaşıyorsa, hamileyse ya da emziriyorsa aralıklı oruç diyeti önerilmemektedir.

Aralıklı oruç diyetinin insan bedeninde yarattığı birçok faydalı etkiyi çeşitli araştırmalar göstermektedir. Kilo kaybı sağlamasının yanında kan basıncı ve kolesterolü düşürücü etkisi olduğu da bilinmektedir. Bununla birlikte aralıklı oruç diyeti bazı riskler de taşımaktadır. Örneğin aç kalmak su içme isteğini de azaltarak vücudun susuz kalmasına yol açabilir, bu durum baş ağrısına yol açarak stres seviyesinin yükselmesine neden olabilir, açlıkta salgılanan mide asidi kişide gastrit ve reflü şikayetleri doğurabilir. Bunların yanında birçok uzman aralıklı oruç diyetinin kişiyi sağlıklı beslenmeden uzaklaştırabileceği, bir öğünde tıkanırcasına yeme bozukluklarını tetikleyebileceği endişesini taşımaktadır. Ayrıca kişinin oruç tutmasına engel olabilecek tansiyon ya da kalp hastalığı gibi bir hastalığı varsa aralıklı oruç diyeti ciddi sonuçlara neden olabilir. Bu nedenle aralıklı oruç diyetine başlamadan önce mutlaka bir uzmana başvurulmalıdır. 

 

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.