Sağlığınız için Vazgeçilmez Yaz Meyvelerini Keşfedin

19 Mayıs 2020

Yaz günlerini ufak ufak da olsa kendini göstermeye başladı. Haliyle yaz aylarında vazgeçilmez hale gelecek lezzetli meyveler de yavaş yavaş kendini göstermeye başladı. Yaza hazırlıklı olmak için şimdiden bu meyveleri ve vücudumuza olan faydalarını hep beraber inceleyelim. Çünkü ihtiyaç duyduğumuz enerji ve vitaminleri birbirinden leziz bu besinlerden alabiliriz.

Yaz meyveleri oldukça zengin ve renkli tabaklar oluşturmamıza olanak tanımakla kalmıyor, aynı zamanda vitamin çeşitliliği açısından da oldukça zengin seçenekler sunuyor. Daha sağlıklı bir yaşam için bu yaz meyvelerini tüketmek de hem ferahlatıcı hem keyifli hem de vücut direnci açısından önemli kazanımları bizlere sağlıyor.

Peki yaz meyveleri dediğimizde hangi meyveler aklımıza gelmeli? Hemen sıralayalım. Kavun, karpuz, şeftali, kayısı, incir, dut, erik ve çeşitleri, üzüm, vişne, kiraz ve çilek en sevilen ve vitamin yönünden oldukça zengin yaz meyveleri arasındadır. Şimdi her birini tüm faydaları ile birlikte ele alacağız.

Sağlıklı ve Bir O Kadar Lezzetli Olan Yaz Meyveleri

Her meyvenin tadı bir başka, yaz günlerinde de renkli meyve tabakları hazırlamanın verdiği keyif daha bir başka… Ancak sadece bununla sınırlı kalmıyor meyvelerin güzelliği. Çünkü lif yönünden olduğu kadar vitamin kaynağı olan bu meyveler, vücut direncimizin güçlenmesi için de çok sayıda özelliğe sahip.

Kavun sulu ve lezzetli olduğu kadar sıcak yaz günlerinde ferahlamak için en çok tercih edilen meyvelerin arasında gelir. Lif yönünden oldukça zengin olan kavun meyvesi özellikle sindirim sistemine verdiği destekle vücudumuz için önemlidir. Aynı zamanda kavun vücutta kanserli hücrelerin oluşumunu da yavaşlatır, bu yönüyle de kritik bir işlevi olduğunu söyleyebiliriz. Uyku problemi yaşayan hastalar için de kavun önerilmektedir. A ve C vitaminleri açısından oldukça güzel değerler sunan kavun, potasyum ve su açısından da oldukça zengindir.

Kokusuyla bile iştah açan karpuza gelecek olursak antioksidan özelliklerinin öne çıktığını rahatlıkla görebiliriz. A ve C vitaminleri yönünden zengin olan karpuz, beta karoten, lipokenden yönünden de zengindir.Tıpkı kavun gibi kanserli hücreleri de yavaşlatarak kritik bir işlev üstlenir. Potasyum minerali bakımından da zengin olmasını eklersek tek başına vücut direncimizi güçlendirecek bir meyve olduğunu söylemek yanlış olmaz.

Şeftali de yüksek potasyum içeren meyveler arasında yer almaktadır. Aynı şekilde lif yönünden zengin olmasıyla da sindirim sistemini büyük oranda destekler. Vücuttan ödem atılmasına yardımcı olur ve tansiyon dengelenmesi konusunda faydalar sağlar. A ve C vitaminleri bakımından zengindir ve kanserli hücrelerin yayılmasını yavaşlatır.

Sarı meyveler arasında en sevilenlerden biri olan kayısı, A vitamini, beta karoten, posa yönünden zengindir. Tansiyon dengelenmesine, idrar söktürülmesine ve ödem atılmasına yardımcı olmaktadır.

Hem taze hem de kurusu ile tüketilebilen incir, yaz aylarında elbette taze olarak tüketimi tercih edilen meyveler arasındadır. Lif yönünden zenginliği diğer meyvelerle yarışacak cinstedir. Dolayısıyla sindirim sisteminin düzenli çalışabilmesi için her gün küçük porsiyonlarda incir tüketimi önerilmektedir. Ayrıca mineral yönünden çok zengindir. Özellikle magnezyum, potasyum ve kalsiyum mineralleri açısından depo işlevi görmektedir.

Dut antioksidan yönüyle ön plana çıkmakla birlikte kalsiyum, demir ve C vitamini açısından zenginliği ile meşhurdur. Vücutta oluşan iltihabı azaltmaya yönelik faydalarının yanı sıra, cildin daha genç bir görünüm kazanması konusunda da faydaları mevcuttur. 

Erik her haliyle sevilir. Yine de bazılarının tercihi yeşil erik olurken bazıları malta eriği tercih eder. Yeşil erik A ve C vitaminleri, lif, fosfor, potasyum, posa yönüyle oldukça zengin olmakla birlikte glisemik endeksi düşük bir yaz meyvesidir. Dolayısıyla kan şekerinde ani yükselmeler yaratmaz ve şeker hastaları tarafından da tüketilebilir. Malta eriği ise A vitamini açısından zengindir. Bağışıklık sistemini desteklediği gibi göz sağlığı ve sindirim sistemini de güçlendirmektedir.

Gelelim salkım salkım üzümlere… Antioksidan açısından en zengin yaz meyvelerinden biri desek yalan olmak. Bu özelliğinin yanına C vitamini ve potasyum da eklendiğinde harika bir yaz alternatifi olarak sofralarda kendine yer bulur. Sindirim sistemi, bağışıklık sistemi, kalp damar sağlığı, enfeksiyon karşıtı özellikleriyle sağlığımız için büyük faydalar ortaya koymaktadır.

Vişne meyvesi ağrı kesici özelliği ile bilinmektedir. Ancak şeker oranı düşük olan bir meyve olduğu için herkesin tercih edebileceği bir alternatif olması da onu önemli yapmaktadır. Sindirim sistemini korur, metabolizmanın hızlanmasına yardımcı olur.

Kırmızıdan devam, sırada kiraz var! A ve C vitaminlerine ek olarak potasyum, demir ve lif değerleriyle kırmızı bir kale gibidir. Sağlığımız için sağladığı faydalar lezzetiyle birleştiğinde tadından yenmez.

Son sırada ise oldukça sevilen bir yaz meyvesi var, çilek! Yaz henüz başlarken ortaya çıkan ve kendini çok da göstermeyen çilek her yaştan insanın severek yediği meyveler arasında ilk sıralardadır. A ve C vitaminleri, selenyum, potasyum, manganez, fosfor, polifenol  içerikleriyle oldukça faydalı bir yaz meyvesidir.

Sizler de meyve çeşitlerinden doğru porsiyonlarda tabaklar hazırlayarak yaz günlerinize lezzet katabilirsiniz. Böylece ihtiyaç duyduğunuz vitamin ve mineralleri de vücudunuza alabilirsiniz.