Gebelik Döneminde Beslenme Nasıl Olmalı?

13 Aralık 2019

Hamileliğe adım atanların merak ettiği sorulardan bir tanesi de gebelikte beslenmenin nasıl olması gerektiğine ilişkin. Gebelik döneminde fiziksel ve hormonal olarak birçok değişime uğrayan anne adayları için bu sürecin nasıl geçtiği oldukça önemlidir. Normalde ihtiyaç duyduğumuz protein, kalori, vitamin mineral ve elementin daha da arttığı bir süreçtir gebelik. Bu sebeple anne gebelik sürecinde beslenmesine daha da dikkat etmelidir. Anne sütü ile bebeğinin ihtiyacını tamamen karşılayan bir anne günde ortalama 700-800 mL süt salgılar. Yeterli düzeyde anne sütü üretimi için yeterli miktarda sıvı almaya özen gösterilmelidir. Gebelik ve emziklik sürecinde doğru beslenme nasıl olmalıdır? Gebelik ve emziklik sürecinde neler yenilmeli neler yenilmemelidir? İşte gebelik sürecinde doğru beslenmeye ilişkin merak edilenler…

Gebeliğin Farklı Dönemlerinde Beslenme Nasıl Olmalı?

Gebelik 3 trimesterdan oluşmaktadır. İlk trimester annenin gebeliğe hazırlık süreci olduğu için mide bulantıları, kokulara karşı hassasiyet, yeterli ve dengeli beslenme de zorluk ile geçer. Fakat 2. ve 3. trimesterlarda annenin şikayetleri azaldığı için beslenme daha detaylı ele alınabilir. 2. ve 3. trimesterde, bebeğiniz kilo alırken sizin de günlük ekstra 600 kalori almanız gerekebilir. 

Gebelikte protein ihtiyacı normalinden 5-15 mg artar. Anne adayları proteini hayvansal veya bitkisel gıdalardan karşılayabilir. 

Gebeliğin 8’inci haftasında oluşmaya başlayan kemik ve dişlerin sağlıklı gelişimi için kalsiyumun önemi oldukça fazladır. 

Folik asit eksikliği normal insanlarda kansızlığa yol açarken, gebelikte bebeklerin omurga gelişiminde aksaklıklara neden olur. Folik asit;  yumurta, yapraklı sebzeler, turunçgiller, bakla ve bezelye gibi besinlerden sağlanılabilir.

Gebeliğinin ilk aylarında fazla bulantı ve kusma yaşayan kadınlara bulantının daha da fazla artmaması için koruyucu demir takviyesi yapılmaz. Et, tavuk, balık, bakla, bezelye ve yapraklı sebzeler bol miktarda tüketildiğinde bu besinler gebe kadınların demir ihtiyaçlarını karşılamalarına yardımcı olur.

Gebelikte Sıvı Tüketimine Dikkat Edin!

Gebelikle artan kabızlığın kronikleşmemesi, dehidratasyona bağlı amniyotik sıvının azalmaması içinse sıvı tüketimine özen gösterilmelidir. Hamilelik döneminde su tüketimi, annenin sağlığı ve bebeğin anne karnındaki gelişimi için önemlidir. Bebeğin anne karnının içinde yaşadığı amniyon sıvısı, annenin vücudundaki sıvı oranından etkilenir.

Amniyon sıvısının miktarının yeterli olması önemlidir çünkü bebek bu sıvıyla akciğer gelişimini kolay bir şekilde tamamlar, enfeksiyondan ve mekanik etkenlerden korunur. Ayrıca bebeğin anne karnında rahat hareket etmesini yine bu sıvı sağlar. Yani annenin tükettiği sıvı, bebeğin su ihtiyacını da karşılar ve bu nedenle sıvı alımı, hamileliğin her döneminde son derece önem taşır. Günlük 8-10 bardak bir gebenin en az alması gereken su miktarı olmalıdır. 

Uzak Durmanız Gerekenler Neler?

  • Hamilelikte deniz ve havuz suyu zarar vermese de, vücut ısısını düşürecek kadar uzun kalmayın.
  • Hamileliğin ikinci 3 ayı itibariyle, göbeğin büyümeye başlamasıyla birlikte vücudun ağırlık merkezi öne doğru kayıyor ve buna bağlı olarak bel ile sırt ağrıları başlıyor. 
  • Vücudun ağırlık merkezini değiştirerek diz, kalça ve bel ağrılarına sebep olabileceği için yüksek topuklu ayakkabılardan kaçının.
  • Kaplıca suyu ile banyo yapmanın sakıncası yok, fakat kaplıca havuzu veya sauna hamilelere önerilmiyor. Bunun nedeni ise sadece sıcak suyun değil ortamın da ısısının yüksek olması nedeniyle vücut ısısında artış oluşması. 
  • Kafein fazla tüketilirse metabolizmayı hızlandırdığı için çarpıntı, uykusuzluk ve ilerleyen hamilelik haftalarında mide reflüsünü artırabiliyor. 
  • Aslında ilaçların büyük bir kısmının bitkilerden elde edildiğini düşünürsek, bitki çaylarının fazla tüketilmesinin ilaç etkisi yaratacağını düşünmek yanlış olmaz. 
  • Araştırmalar günde 1-2 kadeh alkol tüketen kadınların bebeklerinde öğrenme, konuşma ve dikkat eksikliği ile hiperaktivite gibi bozuklukların daha sık rastlandığını ortaya koyuyor. 

Emziklilikte Enerji ve Besin İhtiyacı

Anne sütü ile bebeğinin ihtiyacını tamamen karşılayan bir anne günde ortalama 700-800 mL süt salgılar. Yeterli düzeyde anne sütü üretimi için yeterli miktarda sıvı almaya özen gösterilmelidir. Günde en az 8-12 bardak sıvı alınması gerekmektedir.

Emziklilik döneminde zayıflama amaçlı  diyet yapılmamalıdır. Emziklilik döneminde alkol ve sigara kullanılmamalıdır. Anne sütünün miktarını  ve kalitesini artırmak için günlük ihtiyaç duyulan enerji ve protein gereksinimini  karşılayacak ve çoklu doymamış yağ asitlerinden, vitamin, mineralden zengin bir beslenme programı uygulanması  yeterli olacaktır.

Emzirme döneminde anneler:

  • Öğün sayısını artırmalı, az ve sık beslenmeli,
  • Günde yaklaşık 4 litre sıvı tüketilmeli,
  • Süt ve süt ürünleri tüketimini 2 porsiyon, et ve et ürünleri tüketimini 1 porsiyon, taze sebze ve meyve tüketimini 3-5 porsiyon arttırmalı,
  • Kola ve alkol tüketiminden kaçınmalı,
  • Çay ve kahve gibi kafein içeriği yüksek içeceklerin tüketimini azaltmalı,
  • Sigaradan uzak durulmalıdır
  • Sarımsak, soğan, lahana, karnabahar, brokoli, turp ve kuru baklagiller gibi besinleri, bebekte gaz sancısı oluşmasına sebep olabileceğinden dikkatli tüketmeli