Ramazanda Beslenme Önerileri ile Sağlıklı Yaşamak

15 Mayıs 2020

Ramazan ayı, belirli yemek saatleri ve uzun süren açlık, susuzluk durumlarından ötürü oldukça kritik bir dönemdir. Bir aylık süreçte normal beslenme alışkanlıklarının tamamen dışına çıkılabilir çünkü ramazan ayının belli gereklilikleri vardır. Ramazan ayının getirdiklerini uygularken, sağlığımıza zarar verecek ve sadece bir aylık süreçte değil sonrasında da bizlere zorluk çıkaracak durumlarla karşılaşabiliriz. Dolayısıyla ramazan ayı boyunca değişen beslenme alışkanlıklarının sağlıklı bir çizgide ilerlemesi oldukça önemlidir. Bu şekilde ramazan ayı süresince uyulması gerekenlere kolayca adapte olunabilir ve sağlıklı bir şekilde ramazan tamamlanabilir. Peki ramazan ayını sağlıklı bir şekilde götürmenin yolları nelerdir?

Ramazan Ayında Karşılaşabileceğiniz Problemler

Beslenme alışkanlığının ani bir şekilde farklı bir düzende ilerlemesi, uzun süren açlık ve susuzluk durumları vücutta bazı etkilere yol açabilir. Ramazan ayı sürecinde beslenmek için yalnızca belirli saat aralıkları kullanılmaktadır. Bu kısa süreçte de yeme ihtiyacı karşılansa dahi yeterince su içilmeyebilir. Tüketilen yemekler ve yemek saatlerinin akşam, gece saatlerinde olması da besinlerin işlenmesi ile alakalı değişikliklere yol açabilir. Dolayısıyla vücutta çok sayıda pozitif ve negatif etki oluşabilir.

Ramazan ayında en çok karşılaşılan problemler arasında kabızlık, hazımsızlık, reflü, baş ağrısı gelmektedir. Yemeklerin belli aralıklara sıkıştırılması, yeterince su tüketilmemesi, gün içinde enerji eksikliğinden kaynaklı aktivite azalması bu tip problemler oluşturabilir. Ayrıca yanlış beslenme adımları tercih edilirse, uzun süren açlık dönemine rağmen ramazan ayında kilo almak hatta yağlanmak mümkündür. Bu gibi problemlerin önüne geçmek için doğru bir beslenme modeli tercih edilmelidir.

Basit Çözümler Sağlığınızı Korur: Ramazanda Besin İhtiyacınızı Doğru Karşılayın

Ramazan ayını sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmenin ilk adımı, ihtiyaç duyduğunuz besin değerlerini eksiksiz bir şekilde karşılamanızdır. Her insanın boy, kilo ve vücut ölçüleri gibi karakteristik özellikleri ile birlikte ihtiyaç duyduğu kalori hesaplanabilir. Elbette daha profesyonel çözümler için hastane ortamında vücut kitle indeksi ölçümleri de yaptırabilirsiniz. Her kişinin günlük olarak alması gereken bir kalori vardır. Bu kalori de karbonhidrat, yağ ve proteinlerden oluşmaktadır. Günlük olarak mevcut kilonuzu sağlıklı bir şekilde korumak için tüketmeniz gereken karbonhidrat, yağ ve protein değerlerine ulaşmalısınız. Elbette azı zarar oluşturabileceği gibi, ihtiyaç duyduğunuz değerlerin üstüne çıkmak da problem oluşturacaktır. Elbette bu besin değerlerini, günlük olarak ihtiyaç duyduğunuz vitamin desteğiyle de desteklemelisiniz.

Su İçmek Her zaman Önemli

Ramazan ayında özellikle iftar yapıldıktan sonra çay kahve gibi içeceklerin çok tüketilmesi, su içme alışkanlığına büyük oranda zarar veriyor. Günlük hayatında halihazırda az su tüketen kişiler, ramazan ayının başlamasıyla birlikte çok daha az su tüketimine başlıyor. Ancak su tüketiminin azalması sadece bu dönemde değil, her dönemde zararlıdır. Dolayısıyla su tüketimini azaltmak bir yana, ihtiyaç duyulan seviyeye çekmek oldukça önemlidir.

Ramazanda Sağlıklı Beslenmek için Yapılması Gerekenler

Her ne kadar günlük yeme süreniz belirli bir aralıkta olsa da bu aralık ihtiyaç duyduğunuz beslenme için gayet yeterlidir. Aslında düzgün bir beslenme modeli ile ramazan ayında oldukça sağlıklı uygulamalar yapılabilir. Dolayısıyla iftar ve iftar sonrası sahura kadar olan dönemde, öğünlere bölerek ihtiyaç duyduğunuz besinleri tüketmek oldukça faydalıdır. Bunun için öncelikli olarak tek öğünde kalori yüklemesi yapmak yerine, iftar sonrası süreçte kalori ihtiyacınızı öğünlere bölerek hareket edebilirsiniz.

Eğer halihazırda hızlı yemek yeme alışkanlığınız varsa bu dönem bu alışkanlıktan vazgeçmenin tam zamanı. Yemeği yavaş ve düzgün bir şekilde çiğneyerek tüketmek hem doyma hissiyatını zamanında almanız hem de sindirim sistemi kolaylığı açısından oldukça önemlidir.

Sağlığın korunması için sahur oldukça kritik bir öğünü temsil etmektedir. Kilo almamak adına sahur yapmamak sağlığınıza zarar verecek sonuçlar doğurabilir. Dolayısıyla sahur atlanmaması gereken bir öğündür ancak sahur öğünlerini hafif tutmakta da fayda bulunmaktadır. Protein yönünden zengin gıdaların tercih edilmesi size kolaylık sağlayabilir. Aşırı tuzlu ve yağlı gıdalar başta olmak üzere, hamur işi ürünlerden sahurda uzak durmak gerekmektedir.

İftar açarken de hafif gıdalarla başlangıç yapmak önemlidir. İlk etapta mini bir tabak ile iftar açıldıktan sonra bir süre beklemek ve daha sonra ana yemek gibi ağır yemekleri tüketmek önerilir. Tatlı kapanışı için de meyve veya süt ürünlerini tercih etmek gerekir.

Ramazan ayı boyunca yemekleri kızartmak yerine fırınlamak ya da ızgara yöntemiyle pişirmek önerilir. Böylece daha sağlıklı yollarla pişirilmiş yemekler besin değeri olarak zararlı takviyeler oluşturmanızı engelleyecektir.