Bize Ulaşın 0 (232) 854 1 854

Ayrancılar (Havaalanına 10 km) / İzmir İletişim

  • tr
Haz 29

Unutkanlık Kader Değil!

Unutkanlık Kader Değil!

Beynin gelişimi için hangi gıdaları tüketmeli hangi gıdalardan uzak durmalıyız? İşte uzmanlardan yanıtlar

Anne karnında başlayan beyin gelişimi ömür boyu sürüyor. Düzenli ve sıhhatli beslenerek bir hayli hastalığın önüne geçilebildiği gibi beyni geliştirmek ve beslemek de olası olabiliyor. Uzun süren beslenme bozuklukları ise sinir sistemini negatif istikamette etkiliyor.

FOLİK ASİT BELLEĞİ GÜÇLENDİRİYOR

Vücuttaki bütün hücreler gibi beyin hücreleri de besine ihtiyaç duyar. Kişilerin uzun süren beslenme bozuklukları, sinir sistemi üzerinde negatif etkiler bırakabilmektedir. Balanssız ve yetersiz beslenme, beyindeki hücre sayısını ve sinir hücrelerinin gelişimini engelleyerek kalıcı hasarlara dahi kapı aralayabilmektedir. İnsanın beyin gelişimi anne karnında başlamaktadır. Annenin gebelik süresince düzenli ve sıhhatli beslenmesi beyin gelişimi açısından ehemmiyetli bir yer tutmaktadır. Bilhassa anne adaylarının gebelik müddetince folik asidi yeterli miktarda alması, bebek beyninin bellek hücreleri için anahtar görevi görmektedir. Folik asit desteği yetişkinler için de ehemmiyetlidir. Alzheimer ve bunama rizikonuna karşı folik asit itibariyle zengin fasulye, bezelye, ıspanak, şalgam, limon ve portakal gibi gıdalar tüketilmelidir.

KARBONHİDRATA DİKKAT!

Beynin enerji kaynağı glikoz başka bir deyişle şekerdir. Şeker düzeyinin beyinde azalması veyahut artmasına bağlı olarak meseleler yaşanabilmektedir. Glikozun ele geçirilebileceği karbonhidrat ve yağ tüketiminde dikkatli olunması gerekmektedir. Uzun müddetli fazla şeker tüketiminin nörolojik meseleleri ortaya çıkardığını unutmamak gerekmektedir. Unlu mamuller, baklagiller, patates, muz, elma, karbonhidrat itibariyle zengin besinlerdir. Balık yağıyla beraber bitkisel yağ tüketimi beyin sıhhati itibariyle ehemmiyetli bir yer tutmaktadır.

YETERLİ ÖLÇÜDE MUZ, YAĞSIZ SÜT VE YOĞURT TÜKETİN

Bellek ve zeka gelişimi açısından B vitaminlerini içeren yiyecekler birinci sırada gelmektedir. B vitamini bilhassa beyin ve sinir sisteminin sıhhatini savunmak açısından ehemmiyet taşımaktadır. Eksikliğinde çöküntü, kısa müddetli bellek kaybı, dikkat eksikliği, el ve ayaklarda yanma, iğnelenme, duyu kusuru, unutkanlık ve sinirlilik görülebilmektedir. Ayrı olarak B vitamini eksikliğinde, beyin ve beynin buyruklarını uygulayan sinir sisteminde çeşitli derecede hasarlar oluşabilmektedir. Et, balık, yağsız süt, yoğurt, muz, yeşil yapraklı sebzeler ve kuru baklagillerde B vitamini bulunmaktadır.

UNUTKANLIK İÇİN BALIK YEMEYİ UNUTMAYIN

Omega 3 asidi itibariyle zengin olan balık, beyin işlevlerinin daha düzgün çalışmasına yardımcı olmaktadır. Omega 3, beyin için daha fazla oksijen sağlayarak daha önceki bilgileri anımsamasını sağlamaktadır. Balık içerdiği protein ve amino asitlerle de, beyin tabakasının ihtiyacı olan sıvıyı karşılayarak hafızayı güçlendirmektedir. Balık yemek, ayrı olarak yoğun stres altında daha hızlı düşünmeye yardımcı olmaktadır.

YUMURTAYLA BEYNİNİZİ YENİLEYİN

Beynin mesajım servisi olan nörotransmitterleri destekleyen kolin maddesi bir çeşit B vitaminidir. Kolin ayrıca yeni beyin hücresi imalatında de yarar sağlamaktadır. Yapılan araştırmalar yumurtanın kolin açısından en zengin besin maddesi olduğunu ortaya koymaktadır. Yumurtanın yanında yer fıstığı, balık, yeşil yapraklı sebzeler, soya ve keten tohumu da kolin kaynakları arasındadır. Bunun yanı sıra yumurtada bulunan amino asitler, hücre işlevi ile etkileşime geçerek zihni ve nörolojik bozuklukları önlemek için nörotransmitter balansını savunmaktadır.

BEYİN YAŞLANMASINI BADEMLE DURDURUN

E vitamini beyinde yaşlanmayla birlikte oluşabilecek gerilemeyi durdurmaktadır. E vitamini istikametinden zengin olan badem, beyindeki yaşlanmaya yavaşlattığı gibi beyin gelişimi ve sıhhati için bir hayli elementi de içermektedir. Bademin yanı sıra ceviz, fındık, kaju, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu da beyin sıhhati açısından tüketilmesi şart olan gıdalar arasındadır.

PROBLEMLERİ ÜZÜMLE ÇÖZÜN

Son senelerde yapılan araştırmalar üzümün dopamin salgılamasını artırarak problem çözme kabiliyetini geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Bunun yanın da bor itibariyle zengin olan üzüm, beyin sıhhati açısından tüketilmesi gereken besinlerin arasında bulunmaktadır. Bor tüketiminin konsantrasyon ve hafızayı geliştirdiği de bilinmektedir. Üzümün yanı sıra elma ve fındıkta da bor bulunmaktadır.

HAFIZAYA YABAN MERSİNİ DOPİNGİ

Yaban mersini, çilek gibi kimi meyveler ve domates, havuç gibi sebzeler yüksek oranda antioksidan içermektedir. Beynin daha uzun müddet sıhhatli kalmasını sağlayan antioksidan muhtevalı bu gıdaları tüketen yaşlı insanların kısa dönem belleklerinin geliştiği görülmektedir. Bunun yanında yaban mersininin sinir hücreleri ile etkileşime geçerek hafızası geliştirdiği ve strese karşı beyni savunduğunu ortaya koyan çalışmalar da bulunmaktadır.

BUNLARDAN UZAK DURUN

Demir deposu olan yağsız kırmızı et beyin gelişimi için büyük fayda sağlarken süt, peynir, hindi, tavuk gibi gıdalar da tüketilmesi gerekmektedir. Beyin için sıhhatli gıdaların yanında uzak durulması gerekenler de bulunmaktadır. Bunlar şu şekilde sıralanmaktadır:

• İçki
• İşlenmiş gıdalar
• Çok tuzlu besinler
• İşlenmiş proteinler
• Fazla miktarda kullanılan şeker