Bize Ulaşın 0 (232) 854 1 854

Ayrancılar (Havaalanına 10 km) / İzmir İletişim

  • tr
Ağu 13

Tatlı Krizine Dur Deyin !

Tatlı Krizine Dur Deyin !

İşte hepimizin yaşadığı probleme çözüm!

Bazen de olsa şeker ve tatlı krizini hepimiz yaşarız. Bu tür vakitlerle nasıl başa çıkacağınızı biliyor musunuz? Zaman zaman da olsa çikolata krizine girdiğimiz de ufak tefek ipuçlarıyla bu vaziyeti fazla kalori almadan atlatabilirsiniz.

Şeker beynimizden seratonin ve endorfin isimi verilen mutluluk hormonlarının salgılanmasına yardımcı olur. Mutsuz kişilerin de buzdolabında tatlı bir şeyler aramasının veya iş yerinde çekmece de bir acil vaziyet çikolatası bulundurmasının sebebi budur.

Bu gibi durumlarla nasıl başa çıkmamız gerektiğini diyetisyenimize sorduk. İşte uzmann ağızından tatlı krizi ile baş etme yolları…

Tatlı krizinin sebepleri nelerdir?

Hipoglisemi: Kan şekerinin hızlı düşmesi durumu olarak izah edebilecek hipoglisemi rahatsızlığında, kişinin ara öğün yapma alışkanlığı yoksa veya uzun müddetler süresince aç kalıyorsa düşen kan şekerine bağlı olarak kişinin tatlı krizine girmesi çok yüksek ihtimaldir. Hipoglisemisi olanların, kesinlikle günde 2,5-3 saatte bir besin tüketmeleri ve ana öğünlerin arasında sıhhatli atıştırmalıklar tüketmeleri gerekir.

Bir takım vitamin ve mineral yetersizlikleri: Demir gibi bir takım minerallerin yetersizliğinde kişilerin daha sık tatlı krizleri yaşadıkları bilinir. Vücut yetersiz alınan vitamin ve/veya mineralin intikamını tatlı isteyerek alır.

PMS (Adet öncesi belirtisi): Adet dönemleri öncesinde aşırı duyarlılık göstermek olarak tanımlanabilecek bu durumda, kadınların aşırı tatlı ihtiyacı duydukları bilinir. Çeşitli beslenme taktikleri ile tatlı krizlerinin önüne geçilmesi olasıdır.

Polikistik Over Belirtisi (POS): Polikistik over hastalığı olan kadınların birçoğunda saklı şeker (insülin direnci) eş vakitli olarak bulunduğundan dolayı, POS’u olan kadınların tatlı krizlerini diğer kadınlara göre çok daha sık yaşadıkları bilinmektedir. POS’u olan kadınların bu vaziyeti aşabilmeleri için doktorları ile ihtiyaç duyulan rehabilitasyon tasarınını yapmaları, diyetisyenleri ile sıhhatli kiloya inmeleri ve bu kiloyu savunmaları ve düzenli egzersiz yapmaları gerekir.

Barsak parazitleri: Barsak parazitleri, barsakta yiyecekten üretilen enerjinin büyük bir bölümünü çaldığından ötürü kişinin iştahı açılır ve tatlı isteği artar. Aşırı tatlı isteği duyan ve gece uyurken salya akıntısı olan kadınların, barsak paraziti ihtimalini gündeme getirmesi gerekir.

Duygusal Durum: Kadınlarda tatlı ihtiyacının ortaya çıkmasının en temel nedenlerinden biridir. Keder, mutsuzluk, stres, çöküntü gibi sebepler tatlı isteğinin ortaya çıkmasına kapı aralayabilir. Son zamanlarda kadınlarda yaşanan cinsel mutsuzluğunda tatlı isteğine kapı aralayabileceği gündeme gelmiştir. Evliliklerinde veya cinsel hayatlarında mutsuz olan kadınların, diğer kadınlara göre daha fazla tatlı ihtiyacı duydukları bilinir.

Tatlı krizi ile nasıl baş edilir?

Az miktarda tüketin… Yapılan araştırmalar canı tatlı isteyen kişilerin eninde nihayetinde o tatlıyı tükettiğini gösteriyor. Bu yüzden canınız tatlı istediğinde az miktarda tüketmek yardımcı olacaktır. Günlük 150 kaloriyi aşmayacak bir tatlı tüketiminin vücuda çok zarar veren olmadığı düşünülüyor. Amerika Kalp Sıhhati Derneği’nin izahına göre Amerikalılar günde 22 çay kaşığı şeker tüketiyor, tekliflen maksimum miktar ise kadınlar için altı, erkekler için dokuz çay kaşığı dolusu şeker.

Tatlı ile diğer besinleri karıştırın… Tatlıdan alacağınız kaloriyi azaltmak ve daha az miktarda tatlı tüketerek tatlı damağınızı kırmak istiyorsanız, besinleri karıştırmalısınız. Sözgelimi çikolata sosuna bandırılmış muz ve çilek tüketmek veya direk çikolata yemek yerine fındık ve bademli drajelerden tüketmek hem daha az miktarda tatlı ile tatlı isteğinizi kesmenize hem de daha az kalori almanıza yardımcı olur. Ayrı olarak karışım tatlılar, kan şekeri daha yavaş yükselip daha yavaş düştüğünden ötürü tatlı tüketimine bağlı hızlı acıkma ihtimalinizi de azaltmış olursunuz.

Şekersiz sakız çiğneyin… Şekersiz ancak şeker tadı olan aromalı sakızlardan çiğnemek tatlı ihtiyacınızı azaltabilir. Yapılan bazı ilmi çalışmalar, sakız çiğnemenin yemek yeme isteğini azalttığını göstermektedir.

Meyve tüketmeye çalışın… Canınız tatlı istediğinde taze veya kuru meyveler ile bu ihtiyacınızı bastırabilirsiniz. İş yeri çekmecenizde veya mutfağınızda aşırı kalorili şekerli atıştırmalıklar yerine kuru kayısı, kuru incir, hurma, kuru erik gibi tatlı fakat sıhhatli atıştırmalıklara yer açın.

Odağınızı değiştirin… Canınız gün süresince tekrar tekrar tatlı bir şeyler tüketmek istiyor ise odağınızı değiştirmelisiniz. Olanak varsa yürüyüşe çıkmak tatlıyı unutturacak en iyi metotlardan biridir. Bilgisayar oyunları, gazete, mecmua ve kitap okumak gibi faaliyetler ilk on dakikasından sonra genelde tatlı ihtiyacını ortadan kaldırır. Tatlı istediğinizde hanesi toplamak, en yakın arkadaşınızı arayıp sohbet etmek hem de günümüz dünyasında sosyal medyada vakit harcamak tatlıyı unutturacak metotlardan sayılabilir.

Kaliteli tatlı tüketin… Şeker ve gofretler yerine yoğun kakaolu bitter çikolataları, hamur tatlıları yerine meyveli ve sütlü tatlıları seçenek edin. En azından tatlı isteğinize mağlup olduğunuzda, yalnızca şeker değil, vücudunuz için ihtiyaç duyulan olan bir takım vitamin, mineral ve diğer besin öğelerini de almış olursunuz.

Düzenli beslenin… Uzun müddet aç kalmak, ana öğünleri atlamak gibi beslenme yanlışları tatlıya olan isteğinizi arttırabilir. Günde 3 saatten uzun aç kalmayacağınız ve aralarda sıhhatli atıştırmalıklar tüketeceğiniz bir beslenme tasarısı tatlıya olan isteğinizi ciddi manada azaltır.

Destek alın… Şayet elem, stres gibi duygusal vaziyet farklıkları tatlı krizlerine sebep oluyorsa ve bu hayatınızda artık analiz edemeyen ve daimi tekrarlanan bir hal aldı ise destek almayı düşünebilirsiniz. Unutmayın ki, hiçbir besin veya içecek hayatınızdaki problemleri çözemez. Hayatınızda ciddi bir mutsuzluk kaynağı var ise onu tatlı yiyerek yenemeyeceğinizin farkına varmalısınız.Tatlının problemi yalnızca erteleyen anlık bir çözüm olduğunu aklınızdan çıkarmayın.

Kendinizi ödüllendirin… Tatlı krizlerinize karşı açtığınız savaşı bütün hafta hafif sıyrıklar ile atlattı iseniz, haftanın nihayetinde kendinizi ödüllendirmelisiniz. Yemeğin bir ödül olmadığını unutmayın. Kendinizi başka şeylerle ödüllendirmeye çalışın. Çok beğendiğiniz kazak veya en sevdiğiniz yazarın yeni kitabı gibi. Bu ödüller tatmin etmiyor ise 150 kaloriyi aşmayan bir tatlı ile kısa dönemli bir mütareke duyuru edin.

Hep aynı stratejisi uygulamayın… Canınız her tatlı istediğinde kuru kayısı tüketmek veya en yakın arkadaşınızı aramak gibi aynı yollar ile yol almaya çalışırsanız başarısız olabilirsiniz. Bu yüzden canınız her tatlı istediğinde başka bir strateji uygulamaya çalışmalısınız.

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz