Bize Ulaşın 0 (232) 854 1 854

Ayrancılar (Havaalanına 10 km) / İzmir İletişim

  • tr
May 19

Sofralarımıza Lezzet Yanında Sağlık da Getirmek için Uygun Pişirme Yöntemleri

https://www.medifema.com.tr/wp-content/uploads/2014/05/images-2.jpghttps://www.medifema.com.tr/wp-content/uploads/2014/05/images-2.jpgSofralarımıza Lezzet Yanında Sağlık da Getirmek için Uygun Pişirme Yöntemleri

Merhaba Medifema web sitesi okurları, bugün köşemde uygun ve sağlıklı pişirme yöntemlerinde bahsedip, önerilerde bulunacam.

Ülkemiz mutfağında, bir yemeğin pişirilmesinde en önemli belirleyici etmen lezzettir. Genelde de bir yemek ya lezzetli olacak yada sağlıklı gibi bir görüş vardır. Aslında bu algıya rağmen, eğer bir yemek uygun pişirme yöntemi kullanılırsa hem lezzetli hem de sağlıklı olabilir. Peki nedir bu yöntemler?

Öncelikle evlerimizde en çok kullanılan yöntem; sebze ve eti tencerede yüksek ısıda yağ ilave ederek kavurma yöntemidir. Bu yöntem hem yağın yüksek ısıya mağruz kalmasından dolayı kansorejen hale gelebilmesi hem de yiyeceklerin, özellikle protein ve vitaminlerde, önemli besin kayıplarına uğramalarından dolayı, önerdiğimiz bir yöntem değildir.

KAVURMA YÖNTEMİNİ NASIL SAĞLIKLI VE LEZZETLİ YAPABİLİRİZ?

Kavurma yönteminde eti yağsız kısımlarından tercih edip, ekstra yağ ilave etmeden sadece etin kendi yağıyla ağır ateşte pişirirsek, en sağlıklı kavurma yöntemiyle yemeğimizi pişirmiş oluruz. Eğer sadece sebze pişireceksek de minimum düzeyde zeytinyağı tercih edip , soğanlarımızı yağ ile değil de su ile kavurmak en sağlıklısı olacaktır.

HER BESİNİN SAĞLIKLI PİŞİRME YÖNTEMİ FARKLIDIR!

Her besinin vitamin ve protein yoğunlu ve türü farklıdır. Bu yüzden en ideal ve sağlıklı yöntemi de farklıdır. Bunları şöyle sıralayabiliriz.

Et için en iyi pişirme yöntemi bilinilenin aksine, haşlama veya ızgara değil, üzeri kapalı olarak kendi nemi ya da domates gibi sulu besinlerle ve orta altı sıcaklıkta fırında pişirmedir.

saglikli-pisirmeYeşil yapraklı sebzelerde su oranı oldukça yüksektir. Sebzeler mümkün olduğunca kısa sürede, susuz veya çok az su ile pişirilmelidir. Sebzeler haşlanıp, suyu dökülmemelidir. Pişme suyunun dökülmesi durumunda vitamin ( vit. C, B2, folik asit …) kaybı çok olacaktır. Doğranan sebzeler bekletilmeden pişirilmelidir. Doğranmış sebze ve meyveler pişirileceği zaman, kaynar suya atılmalıdır. Soğuk suya konarak pişirilmemelidir. Taze sebzeler domates veya salça gibi asitli bir yiyecekle pişirilirse pişme süresi uzar. Domates, pişmeye yakın eklenmelidir.

Kuru baklagillerde bulunan gaz yapıcı oligosakkaritlerin bir kısmı ıslatma suyuna geçtiğinden bu suyun dökülmesiyle gaz yapıcı özelliği azalır. Düdüklü tencerelerde yağ ilave etmeden pişirmek, hem daha kolay pişirme olanağı sunar hem de daha sağlıklıdır.

Yumurta 12 dakikadan uzun süre ve yüksek ısıda pişirilmemelidir. Yüksek ısıda uzun süre kaynatılan yumurtanın sarısının yüzeyinde yeşil bir renk oluşur. Bu yeşil halkanın oluşması bize yumurtanın protein ve demir oranında ciddi kayıplar olduğunu gösterir. Yumurta için de en iyi pişirme yöntemi rafadan kıvamında olacak şekilde haşlama yöntemidir.

En son olarak; makarna ve diğer tahıl grubu besinleri pişirirken pişirme suyunun dökülmesi suda eriyen vitaminlerin özellikle de B grubu vitaminlerin kaybına yol açmaktadır. Bu yüzden suyu az miktarda konulup, dökülememesine dikkat etmek en sağlıklı yöntem olacaktır.

Yemeklerimizi baharat, taze nane, dereotu, fesleğen gibi aromalı besinler ve yağsız soslarla neşelendirmeyi ihmal etmeyelim!

Unutmayalım ki; yemeğe tek lezzet veren şey yağ değildir.

Sağlıklı Günler Dilerim

Özel Medifema Hastanesi Diyetisyeni

Sevde VAROL

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz