Bize Ulaşın 0 (232) 854 1 854

Ayrancılar (Havaalanına 10 km) / İzmir İletişim

  • tr
Kas 9

Osteoporoz ( Kemik Erimesi )

Osteoporoz, halk arasında bilinen adı ile kemik erimesi, kemik miktarındaki azalma ve kalitesindeki bozulma nedeni ile, kemiklerin zayıflaması ve kırılmaya çok yatkın bir hale gelmesi ile karakterize bir hastalıktır.

Dünyada en yaygın görülen iskelet sistemi hastalığıdır. Kemik erimesine bağlı oluşan kemik kırıkları, giderek önemli bir halk sağlığı sorunu haline gelmiştir. İlerleyen yaşla ve kadınlarda menapoz sonrası dönemle birliktekemik erimesi, çoğu kez farkına varılmadan, sinsi bir şekilde ilerleyen bir hastalıktır.

Yaygın bir deyişle kemik erimesi, kemikleri çalan sessiz bir hırsızdır.

Bilinenin aksine kemik erimesi, ileri düzeyde olmadıkça, ve kırık oluşturmadığı müddetçe, belirgin bir ağrı ortaya çıkarmaz. Bu nedenle hastalık için sinsi-ilerleyici demek yanlış olmaz.

Kemik erimesinin ilk belirtisi, kemik kırığı olabilir. Ve bu kırık hafif bir düşme ya da çarpmadan sonra bile ortaya çıkabilir. Daha çok sırt-bel omurgası, el bileği ve kalça bölgesinde kırıklara yol açmaktadır. Ancak kemik erimesi varlığı veya şüphesi açısından kendinizde fark edebileceğiniz çok önemli bir ipucu, BOY KISALMASIDIR. Çünkü osteoporozlu bir kadının boyu, yaşamı boyunca 15 cm e kadar kısalabilir. Bunun nedeni, sırt-bel omurlarındaki çökme kırıklarıdır. Belli bir yaştan sonra ortaya çıkan KAMBURLUK da omurgadan kemik kaybedildiğinin bir göstergesidir.

Osteoporozlu kemiğin aksine sağlıklı kemik, güçlü, esnek, canlı ve  yaşam boyu yenilenen bir dokudur.  Sağlıklı kemik yapısını oluşturmada, çocukluk ve ergenlik çağı çok önemlidir. Kişinin yaşamı boyunca sahip olduğu en yüksek kemik kütlesi düzeyine, DORUK KEMİK KÜTLESİ denir. Bunu kemik hazinemiz olarak da düşünebiliriz. Kemik hazinemiz doğumdan başlayarak, otuzlu yaşlarımıza kadar artar. Kemik hazinemizde ne kadar çok kemik biriktirirsek yaşlılıkta uğrayacağımız kemik kaybını o kadar az zararla karşılayabiliriz.

osteoporosis-prevention-nutrition-exercisePeki kemik hazinemizi nasıl daha zengin hale getirebiliriz ?Burda cevap olan anahtar cümleler, doğru beslenme ve yeterli fiziksel aktivitedir.

30-40 yaşlarından sonra kemik hazinemiz yani kemik kütlemiz yavaş yavaş azalmaya başlar. Yaşa bağlı ortaya çıkan bu kayıp, yılda ortalama %1 dir. Kadınlarda kemik yapının zayıflaması erkeklere göre daha hızlıdır. Özellikle menapozdan sonra görülen hızlı kemik kaybı, kemik yapısının zayıflamasına ve kemik erimesinin ortaya çıkmasına neden olabilir. Osteoporoz, kadınlarda  erkeklerden daha sıktır. Çünkü kadınlar erkeklere göre daha az kemik kütlesine sahiptir. Menapozda kadınlık hormonu dediğimiz östrojen düzeyi düşerek kemik kaybının hızlanmasına neden olur. Ancak şu unutulmamalıdır ki, osteoporoz kesinlikle sadece kadınlarda görülen bir hastalık değildir. Erkeklerde de görülmekle birlikte bir on yıl kadar daha geç ortaya çıkmaktadır.Osteoporosis

Kemik erimesi tanısı artık günümüzde kemik yoğunluğu ölçümü ile çok kolay konulabilmektedir. Kemik yoğunluğu ölçüm cihazları hemen hemen her hastanede bulunmaktadır. 5-10 dk gibikısa  bir sürede tetkik tamamlanır ve ortaya çıkan sonuca göre kemik yoğunluğu değerlendirilir. Kan ve idrar tahlilleri de doktorunuzun  ihtiyaç duyması halinde, anormal kemik kaybının nedenini araştırmak için tanıya yardımcı olur.

Kemik yoğunluğu ölçümü, kişinin kırık riskini göstermektedir. Mutlaka fizik tedavi hekiminizin değerlendirmesi gerekir. Kemik ölçümü kişinin kırık riskini belirlemede ve tedavinin planlanmasında çok önemli bir adımdır ancak  tek başına bir anlam ifade etmez. Ayrıntılı bir öykü alma ve fizik muayene ile birlikte, fizik tedavi doktorunuz risk faktörlerinizi de göz önünde bulundurarak tedaviyi size  özel olarak planlar ve takip eder.

Doktorunuz aksini önermedikçe kemik yoğunluğu ölçümünün bir veya iki yıllık aralarla yapılması yeterlidir. Genellikle kemik erimesi tedavisi gören hastalarda tedavinin izlenmesi açısından yıllık kemik ölçümleri önerilmektedir.

old-couple-exercise-what-are-3-treatments-used-for-the-treatment-and-prevention-of-osteoporosisKİMLER KEMİK ÖLÇÜMÜ YAPTIRMALIDIR

*65 yaş altındaki menapoz sonrası kadınlar ve 70 yaş altındaki erkeklerden kemik erimesi risk faktörlerinden birini taşıyanlar..
*65 yaş üzerindeki tüm kadınlar..
*70 yaş üzerindeki tüm erkekler..
*hafif bir çarpma ile kemiği kırılanlar..
*kemik erimesi tedavisi görenler..
*kortizon tedavisi görenler..
*kemik erimesi riskini arttıran bir hastalığı bulunanlar (romatizmal hastalık, tirodhastalığı … gibi)

OSTEOPOROZDA BESLENME

Kemiklerin gelişmesi ve korunmasında beslenmenin çok önemli rolü vardır. Uygun bir beslenme programı ile kemik erimesi riski büyük ölçüde azaltılabilir. Beslenme düzeninde küçük değişiklikler yaparak gelecekteki kırıkları önleme yönünde uzun bir yol alabiliriz.

Kalsiyum bakımından zengin bir beslenme önemlidir, ancak bunun yanında dikkat edilecek vekaçınılınması gereken başka faktörlerde vardır;

-Yetersiz D vitamini alınması (güneş ışığından yeterli düzeyde yararlanma…)
-Proteinin ve sodyumun fazla miktarda alınması (aşırı tuzlu beslenme… )
-B , C ve K vitamini yetersizliği (yetersiz sebze ve meyve tüketimi …)
-Aşırı kahve, alkol tüketimi.
-Sigara kullanmak.

kiwi

Kemik kalitesinde temel minaral olan kalsiyum yeterli düzeyde alınmaz ise , vücudumuz bu ihtiyacı en büyük kalsiyum deposu olan kemiklerden karşılayacaktır. Buda bir nevi kemik erimesine davetiye çıkarmak anlamına gelir. Aşağıda kalsiyumdan zengin beslenme ürünleri kısaca belirtilmiştir.

*Süt , peynirve dondurma gibi yağ oranı düşük ürünler,
*Brokoli , pazı ve ıspanak gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler , baklagiller , fındık , pekmez ,deniz ürünleri, badem , portakal suyu , tahıllar ve ekmekler zengin kalsiyum kaynaklarıdır.

Tüm erişkinlerin günde yarım litre süttekine eşdeğer miktarda kalsiyum alması elzemdir.

OSTEOPOROZ (KEMİK ERİMESİ ) EGZERSİZLERİ

Hareketli bir günlük yaşantı ve egzersiz kemiklerimizi güçlendirir. Ayrıca vücudumuza denge  , koordinasyon ve esneklik kazandırır, böylece düşmelerden korunmamızı sağlar. Aynı zamanda olası düşmeler durumunda kırık riskini minimalize eder ve kemik direncini arttırır.

Egzersiz ;

*Kemik yapımının uyarılmasına yardımcı olur.
*Kalsiyumun kemiğe yerleşmesini kolaylaştırır.
*Kasları güçlendirir.
*Vücut şeklinin bozulmasını ve şişmanlığı önler.

Kemik erimesinden korunmak için en faydalı egzersizler , kişinin vücut ağırlığı ile ve yer çekimine karşı yaptığı egzersizlerdir. Haftada en az üç kez yapılacak tempolu yürüyüş kemiklerimizi korumak için oldukça faydalıdır. Her gün yada haftada 3-4 kez, en az 15-20 dakika sürecek yürüyüş önerilir. Önce 5 dk.’ lık yürüyüşler ile başlanır ve hergün 1-2 dakika arttırılarak kişiye uygun ideal egzersiz seviyesine ulaşılır.

Açık havada yapılan yürüyüş , güneş ışınlarının deride D vitamini oluşumuna yardımcı olmasını sağlar.
Bir diğer spor çeşidi olan yüzme, kişinin kasları arasındaki uyumu sağlaması , duruş ve denge üzerinde olumlu etkiler yapması nedeni ile önerilen bir spor aktivitesidir.
Dans ise yerçekimine karşı yapılan ritmik hareketleri içeren bir aktivite olduğundan , kemikler için oldukça faydalıdır.

Osteoporozda ,  kas kuvvetinin arttırılması , hem kemik yoğunluğunu arttırmak yönünden hem de düşmeleri  önlemek yönünden çok önemlidir.  Kas kuvvetini arttırmak için çeşitli kas gruplarında ağırlık ile yapılan çalışmalar önerilmektedir.

Osteoporozda ayrıca sırt kaslarını germe , gevşeme , duruş ve denge egzersizleri ile solunum egzersizleri önerilmektedir.
Tüm bu fiziksel aktivitelerin , doktor önerisi ve kontrolünde yapılması gerektiği unutulmamalıdır!!

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz