Bize Ulaşın 0 (232) 854 1 854

Ayrancılar (Havaalanına 10 km) / İzmir İletişim

  • tr
Eki 28

Mineraller ve Faydaları Nelerdir?

Mineraller ve Faydaları Nelerdir?

Natürel şekilde oluşan ve belirli bir kristal öz yapıları olan inorganik kristalleşmiş katı bir cisim olan mineraller vücudumuzda vitaminler ile çalışırlar. Tabiatta bulunan bütün minerallerin vücudumuzda olmasından dolayı insan vücudunun en az vitaminler kadar minerallere de ihtiyacı vardır.

KALSİYUM

İnsan vücudunda en fazla bulunan mineraldir. Vücuttaki kalsiyumun çok büyük bölümü kemiklerde bulunur. Dolayısıyla kalsiyum minerali kemikleri güçlendirir .Ayrı olarak sıhhatli, kuvvetli ve iyi görünen dişler için de ihtiyaç duyulan bir mineraldir. Adalelerimizin normal çalışmasında büyük rol oynar. Kalsiyumun ehemmiyetli bir özelliği de hücrelerin iyi çalışmasına yardımcı olmasıdır.

Kalsiyum eksikliğinde kemikler yumuşamaya başlar ve daha hassas olur. Küçüklük dönemindeki eksikliğinde kemikler yeterince gelişmez. İleri yaşlarda ise tez yaşlanma ve çökme gibi tesirleri vardır.

Süt ve süt ürünleri, yeşil yapraklı sebzeler, balık ( Bilhassa somon ve sardalya ), fındık, meyve, pekmez, hububatlar, baklagiller ve maydanozda bulunur.

SODYUM

Vücutta sodyum su balansının savunmasında ve besinlerin hücre duvarından geçişinde görev alır.

Sinir ve adale işlevlerinin sıhhatli bir şekilde yapılabilmesi için de gereklidir.

Eksikliğinde halsizlik ve güçsüzlük, baş dönmesi, çarpıntı,tansiyon düşüklüğü, bellek bozukluğu ve konsantrasyon zayıflığı, baş ağrısı, çöküntü, mide bulantısı ve adale krampları gibi sıhhat meseleleri oluşur.

Vücuda giren Sodyumun büyük bir bölümü tuzdan ele geçirilir. Ayrı olarak, maden suları, başta hamsi olmak üzere deniz ürünleri, peynir, kırmızı ve yeşil biber, fındık, fıstık, ceviz, kereviz ve havuçbol miktarda sodyum içeren besin maddeleridir.

DEMİR

Demir minerali, bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklardan savunmaya yardımcı olur. Vücut direncini arttıran demir yorgunluğa karşı tesirlidir. Bu arada vücudun büyümesine de yardım eder. Bu yüzden, bilhassa gelişme çağındaki çocuklar için vücut ve beyin gelişimi açısından çok ehemmiyetlidir.

Fazla miktarda demir almak damar sertliğine, hücrelerin erken yaşlanmasına ve yağlanmasına kapı aralamaktadır. Ayrı olarak, demir fazlalığı, kanser rizikonunu arttırmasının yanı sıra, siroz, şeker hastalığı, kalp büyümesi, halsizlik, iştahsızlık ve kilo kaybı, bulantı, kusma ve soluk darlığı gibi sağlık meselelerine sebep olmaktadır.

Kuru kayısı ve kuru üzüm gibi kurutulmuş meyveler, kırmızı et ve karaciğer, pekmez, hububatlar, yumurta, lahana, fasulye, pancar, patates, fındık, badem, şeftali, armut, hurma, kabak ve balık bol miktarda demir içeren besin maddeleridir.

ÇİNKO

Bu esansiyel (vücuda dışarıdan alınması gerekli) mineral vücutta herşey için gereklidir. Vücuttaki pek çok işlevde görev alır. RNA ve DNA oluşumu ve proteinlerin enerjiye dönüştürülmesi için çok ehemmiyetlidir.

Deniz ürünleri, et, karaciğer, fındık, süt ve yumurtada bulunur.

Vücudun büyümesinde , cinsel gelişimin oluşumunda ve yaraların iyileşmesinde vücuda yardımcı olur.Vücutta çinko eksikliğinin belirtileri iştahsızlık,büyüme geriliği,eklemlerde şişme gibi etkenlerdir.

FOSFOR

Kemik ve diş yapısının temelini oluşturan fosfor, kalp düzeni, böbrek işlevleri, kaslar, sinirler ve beyin için gereklidir. Hücrelerin büyümesine yardım eder.

Eksikliğinde, kasların ve kemiklerin güçsüzleşmesine , sinir – kas ilişkisinde ve beyin işlevlerinde aksaklıklara yol açar. Fosfor Eksikliğinin en ehemmiyetli nedenleri yetersiz beslenme, fosforun bağırsaklardan yeterince emilememesi,içki kullanımı ve idrar söktürücü ilaçlardır

Et, balık, yumurta, süt ve süt ürünleri gibi protein itibariyle zengin besinler bol miktarda fosfor içeren besinler arasındadır. Ayrı olarak, maden suları, mısır, meyveler ve meyve suyu, pırasa gibi besinler de fosfor minerali açısından zengin besinlerdir.

MAGNEZYUM

Enerji imalatında çok ehemmiyetli olan magnezyum, kalp, böbrek, beyin ve karaciğer metabolizmalarında da ehemmiyetli bir rol oynar.Vücudun kendisi bu minerali üretmediği için magnezyumun besinler yoluyla alınması gerekir.

Sinir sistemi sağlığı, vücut ısısının balansta tutulması gibi pek çok işlevde görev alan magnezyum, kemik ve diş gelişimi ve sağlığı açısından da gereklidir. Astımve alerjik nezleyi hafiflemesi de Magnezyumun Yararları arasındadır. Ayrı olarak cildi düzgünleştirir, saçı güzelleştirir, tırnakları kuvvetlendirir.

Başta limon olmak üzere balık ve tavuk eti, yumurta, tam unlu ekmek, yerfıstığı, patates ve portakal bol miktarda magnezyum içeren besin maddeleridir.

POTASYUM

Vücuttaki su ve mineral balansının savunmasına yardımcı olur. Besinlerin hücre içine taşınması, sinir sistemindeki iletilerin iletilmesi, kalp ve adaleler için ehemmiyetlidir.Tansiyonu dengeler. Beyne oksijen taşıyarak zihin faaliyetlerini destekler.İçkinin, vücuttaki fazla suyun, şekerin ve tuzun vücuttan  uzaklaştırılmasında görev alır.

Potasyum yetersizliğinin başlıca nedenleri yetersiz beslenme ve ishal, idrar söktürücü ilaçlar, kusma veyahut terleme yoluyla vücudun mineral kaybetmesidir. Aşırı kahve tüketimi ve stres de potasyum eksikliği nedenlerindendir.

Bilhassa lahana, brokoli, pazı gibi yeşil yapraklı sebzeler, zeytin, balık,sarımsak,portakalsuyu, patates, muz, hurma, incir, avokado, kayısı,badem, fındık bol miktarda potasyum içeren besinler arasındadır.

KROM

Metabolizmanın çalışmasında aktif olarak rol oynayan bir mineraldir. Kandaki şeker düzeyini balansta meblağ. Kolesterol düzeyini dengeler.

Vücutta krom mineralinin eksiliği görüldüğü vakit kolesterol düzeyinde artış, vücudun glikozu istenilen şekilde kullanamaması gibi vaziyetler olabilir.

Krom minerali et, sebzeler ( özellikle brokoli ), süt ve süt ürünleri, yumurta, hindi, tavuk, üzüm suyu, kabuklu deniz ürünleri, mısır ve hububatlarda bolca bulunur.

İYOT

İyot, insan ve hayvanların normal büyüme ve gelişmesi için gerekli olan ehemmiyetli bir besin maddesidir. İnsan vücudunda çok az miktarda bulunmakta olup, yediğimiz besinler ve su ile alınır.

Eksikliği vaziyetinde guatr hastalığı ortaya çıkar, boy uzaması  ve kemik gelişimi  duraklar,  özellikle anne karnında ve bebeklik döneminde beyin gelişimi zarar görür, bunun nihayetinde zekâ geriliği ortaya çıkar.

Deniz ürünleri ve iyotlu tuz başlıca bulunduğu besinlerdir.

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz