Bize Ulaşın 0 (232) 854 1 854

Ayrancılar (Havaalanına 10 km) / İzmir İletişim

  • tr
Ağu 4

Masa Başı Çalışanlar İçin Sağlık Önerileri

Masa Başı Çalışanlar İçin Sağlık Önerileri

Masa başına bağımlı çalışma sistemi insan vücudunda boyun, sırt ve bel ağrılarına kapı aralıyor. Yoğun olarak oturarak çalışanların adaleleri zayıflıyor. Bu vaziyette bedenen yükü büyük oranda iskelet sistemine biniyor ve sıhhat meseleleri ortaya çıkıyor. Doğru oturmak ve egzersiz yapmak ağrıları sonlandırabilir. Son senelerdeki teknolojik gelişmeler insanların daha uzun müddet masa başında zaman geçirmesine kapı aralamaktadır.

İnsanlarda spordan uzaklaşma ve masa başında işe yoğunlaşma yaygın olarak görülmektedir. Buna bağlı olarak da oturma bozukluğundan meydana gelen boyun, sırt ve bel ağrıları ile son zamanlarda daha sık olarak karşılaşılmaktadır. Bu ağrılar her geçen gün çalışanların hayat kalitesini bozmaktadır. Rahatsızlıklar sıklıkla boyun, sırt, kol ve belde ağrı, parmaklarda uyuşma ve hareket güçsüzlüğü şeklinde ortaya çıkmaktadır. Bu ağrılar çoğunlukla vücut hareketlerinin azalması, vücudun yanlış kullanılması, oturma bozukluğu, şişmanlık ve adalelerin zayıflamasıyla beraber görülmektedir.

Vücudumuzda iki adet yük taşıyıcı sistem bulunmaktadır. Bunlardan biri iskelet sistemi, ötekisi de ona yardımcı olan adale sistemidir. Adale sistemi zayıf kişilerde vücudun bütün ağırlığı iskelet sistemine biner. Ağırlığı belirli bir noktadan itibaren taşıyamayan iskelet sisteminde farklıklar başlar ve giderek omurgada şekil bozuklukları ve kamburlaşma görülebilir. Bu şekil bozuklukları kişinin görüş açısında da farklıklara kapı aralar. Bu yüzden masa başında çalışırken veya bilgisayar ekranına bakarken önce omurgayı düzgün pozisyonda tutmayı sağlamak gerekir.

Masa başında çalışırken düzgün oturma pozisyonu nedir ve nasıl sağlanmalıdır? Bu konuya açıklık getirmek için omurganın normal yapısını ve işleyişini bilmek gerekir: Omurganın fizyolojik eğrilikleri vardır. Boynun ve belin içe doğru bir kavsi, sırtın ise dışa doğru bir eğriliği vardır. Bu eğrilikler normal günlük aktiviteler esnasında savunmalıdır. Bunları savunmak için dik durmak koşuldur. Dik durmak için de boyun, sırt, göğüs, bel ve karın kaslarının kuvvetli olması gerekir. Daimi oturarak, sedanter bir hayat sürerek bir insanın adalelerini kuvvetli tutabilmesi olası değildir. Zayıflayan adaleler yer çekimine karşı vücudu savunamaz ve omurganın normal eğriliklerinin bozulmasına yol açar. Bunu önlemek için adaleleri kuvvetlendirici egzersizler günlük hayatın bir parçası haline getirilmelidir.

Ayrı olarak ergonominin desteklenmesi, çalışma sırasında kısa aralıklı molaların verilmesi, masa başı oturma şekline dikkat edilmesi ehemmiyetlidir. Bel ve boyun ağrılarına yakalanmamak için oturma ve ayakta durma pozisyonumuz balanslı olmalıdır. Doğru oturma pozisyonu; bele en az yük binen pozisyondur. Bu pozisyon kalça ve dizin 90 derecede, bacakların oranla ayrık olduğu konumdur. Masa başı çalışanları için doğru oturma teknikleri şöyle tarif edilebiliriz:
_ Otururken dik pozisyonda oturmalı ve bu alışkanlık haline getirilmelidir.
_ Ayakların altına bir basamak konularak oturulursa daha rahat edilir.
_ Koltukta sırt kamburlaştırılmamalıdır.
_ Oturur pozisyonda iken yerden bir cisim almak için belden eğilmemeli, çömelerek alınmalıdır.
_ Derin ve yumuşak koltuklara oturmamalı, kol konacak yeri olan, arkalığı en az omuz hizasına kadar gelen ve beli destekleyen sandalye ve koltuklar seçenek edilmelidir.
_ Bilgisayar karşısında çalışırken baş dik, bel ve kalçaların arka bölümü destekli, köprücük kemikleri yere paralel olmalıdır.
_ Masa başında devamlı oturulmamalı, ara sıra kalkıp dolaşılmalıdır. Bunların yanı sıra masa başında yapılabilecek kolay egzersizler de vardır.

Her saat başı mola verip 5‐10 dakika egzersiz yapılması da yarar sağlar. Unutulmamalıdır ki; ağrısız bir hayat biraz da kişinin kendi elindedir. Kolay bir takım kaidelere riayet ederek, oturma alışkanlıklarını tertip etmek bu tür ağrılardan bariz ölçüde savunmayı sağlar.

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz